Doorgaan naar inhoud
Sinds 1938 hofleverancier van uw dromen
Sinds 1938 hofleverancier van uw dromen
Must-read: De beste boeken over slapen

Must-read: De beste boeken over slapen

In bed kruipen met een boek, om na pagina drie in slaap te vallen met de kaft nog open op je gezicht. Klinkt herkenbaar? Of sluipt het gevaar hem in boeken die té spannend zijn? Verdiep jij jezelf zo in een verhaal, dat de wekker plots 02u55 aanduidt op een doordeweekse werkdag. Misschien is dat lezen wel een goed idee, maar blijkt de inhoud van je boekkeuze niet ideaal.

Waarom lees je eens geen boek dat iets bijbrengt over je slaappatroon en tegelijk aan slapen doet denken? Deze boeken over slapen en dromen zijn niet alleen interessant, ze veranderen werkelijk je slaapgewoonten voor het leven!

1. Slaap van Matthew Walker

In dit boek geeft Walker je verrassende wetenschappelijk inzichten mee over het belang van een goede nachtrust. De input van de Engelse slaapexpert, onderzoeker en hoogleraar neurowetenschappen & psychologie, werkt als een ware wake-up call. Zo pleit hij dat slapen een supergewoonte is, nóg belangrijker dan gezond eten en genoeg sporten. Regelmatig minder dan zeven uur slapen is een echte no-go! Waarom slapen en dromen zo belangrijk zijn, kom je te weten doorheen de vier delen van zijn boek.

Een beknopte samenvatting van Walker’s pleidooi:

Slaap is onmisbaar en slaaptekort verlaagt je prestaties op verschillende vlakken. Tijdens het slapen zuivert ons brein onze emoties, het vermogen om te leren en herinneren. Het bouwt ons immuunsysteem op, beïnvloedt onze stofwisseling en reguleert onze eetlust. Wil je dus graag gezond oud worden, dan is een goede nachtrust je nummer één aandachtspunt. Alle grote ziektes zoals alzheimer, kanker, obesitas en diabetes hebben immers een sterk verband met een slaaptekort.

2. Waarom je niet slaapt, en hoe het op te lossen van W. Chris Winter

Hij wordt al lachend wel eens de slaapfluisteraar genoemd. Zijn boek werd dan ook met een vleugje humor geschreven. De internationaal befaamde slaapexpert en neuroloog W. Chris Winter hielp doorheen de jaren al meer dan 10 000 patiënten aan een beter slaappatroon. Ook topsporters en Amerikaanse defensie kwamen reeds aankloppen bij de slaapdeskundige. In dit vlot leesbare boek krijg je praktische tips mee die je de slaap helpen vatten, zonder het gebruik van medicatie.

Het standpunt van W. Chris Walker:

Een goede nachtrust is van levensbelang en valt niet te onderschatten. Tegelijkertijd is bijna niets zo onschuldig en gemakkelijk te behandelen als slapeloosheid. Je inzicht geven in je eigen slaapgedrag, helpt je op weg naar het herstellen van een gezonde nachtrust.

3. De Slaaprevolutie van Arianna Huffington

De medeoprichtster van The Huffington Post, bundelde in dit boek waardevolle tips van toonaangevende wetenschappers, slaapexperts en tips uit eigen ervaring die kunnen leiden tot een betere slaapkwaliteit. Ze beschrijft wat er precies gebeurt wanneer we slapen en hoe groot de impact is van een slechte nachtrust op ons dagelijks leven. 

De probleemstelling van Arianna Huffington:

We zitten midden in een slaaptekort epidemie die grote gevolgen heeft voor ons allemaal. De technologieverslaving van deze eeuw verstoort ons slaapritme meer dan ooit. Hoog tijd dus om weer controle over ons leven te krijgen!

 

Triggert een van deze boeken je om te lezen of las je er reeds een van? Laat ons gerust weten wat je ervan vond! Misschien heb jij ook wel een leuke leestip voor onze community?!

Ligt een slecht bed aan de basis van je slechte slaappatroon? Breng onze toonzaal dan eens een bezoek of neem een kijkje op onze webshop. We helpen je graag in de zoektocht naar een gepast bed voor jouw noden.

Volgend artikel Terug op kot, de basics voor iedere kotstudent.